חפש ..:: תצוגת מאמר ::.. הרשמה   כניסה

כולסטרול טוב ותזונה נבונה

התזונה הנבונה היא הכלי המרכזי והיעיל ביותר לאיזון רמות הכולסטרול והשומנים בדם - העלאת כולסטרול טוב, הפחתת כולסטרול רע והפחתת שומנים בדם. תזונה נכונה תאפשר את שימור הרמות התקינות של הכולסטרול בדם לאורך כל החיים ומניעה ארוכת טווח של חימצון הכולסטרול.

בכל מיתאר טיפולי, בין אם תרופתי או טבעי, לתזונה יש משקל מרכזי באיזון הגוף ומניעת החמרת התסמינים. לעיתים, תצטרכו לזרז את תהליך האיזון או לתמוך בו לאורך זמן, ואז יהיה מקום להשתמש בתוספי מזון ואו בצמחי מרפא כדי לתמוך בהישגי התזונה הנכונה - העלאת כולסטרול טוב והורדת כולסטרול רע.

המלצתי האישית היא לבצע התאמה אישית של התזונה שלכם בהתאם לגנטיקה (אירידולוגיה, סוג דם, מחלות תורשתיות), אורח החיים, מאפייני התסמינים (הסימפטומים) שהגוף שלכם מציג והגורמים לתסמינים אלו כפי שיאותרו בשלב האיבחון.

בכל מקרה, מצאתי לנכון להציג רשימה של מזונות אשר השפעתם על הפחתת רמות כולסטרול, הפחתת החימצון שלו בדם והעלאת רמת כולסטרול טוב נחקרה ונבדקה. כמו כן מוצגות הכמויות האופטימליות שמומלץ לאכול מכל סוג מזון על מנת לקבל את ההשפעות הרצויות. 
- אגוזי מלך ושקדים – 30-40 גר' ביום. 
- שמן זית – 2-3 כפות ביום. 
- מיצי רימונים, חמוציות, פומלית ואשכוליות אדומות – כוס ביום. 
- ירקות עליים ירוקים וירקות כתומים כגון: ברוקולי, תרד, חסה, מנגולד, עלי סלק, עלי בייבי, גזר, בטטה, דלעת, דלורית, סלק ועוד – פעמיים עד שלש ביום. 
- שום ובצל – לשלב בסלטים. 
- פירות כגון: תפוחי עץ, אגסים, אוכמניות – 2- 4 מנות ביום. 
- זרעי פשתן וזרעי שומשום טחונים – 2-3 כפות ביום. 
- דגנים מלאים: שיבולת שועל, שעורה – פעמיים ביום. 
- קטניות – פעם עד פעמיים ביום. 
- יין אדום וגם לבן – כוס עד שתיים ביום 
- תה ירוק – שש כוסות ביום.

מומלץ לשלב את המזונות הללו בתפריט היומי והשבועי שלכם כדי להעלות כולסטרול טוב ולהוריד את הכולסטרול הרע.
חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע – תזונאים או נטורופתים לגבי בניית תפריט שיכלול את כל אבות המזון במינונים הנכונים לכם וישלב בתוכו כמובן את המזונות והמאכלים שתורמים לשמירה על בריאותכם.

להלן מספר הרחבות על חלק מהמזונות ברשימה זו.

אגוזי מלך ושקדים
מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות בכתבי עת רפואיים ותזונתיים הצביעו על משפחת האגוזים כמזון אשר מגן יותר מכל על בריאות הלב. האגוזים לסוגיהם מכילים פלבנואידים (נוגדי חימצון), טוכוטריאנולים, סיבים תזונתיים, חומצות שומן חיוניות בדגש על בלתי רוויות, חלבונים, ויטמינים בעיקר A, E, 3B, ומינרלים בעיקר סידן אשלגן וברזל. תכונה חשובה נוספת של האגוזים היא שהם מקור תזונתי מעולה לחלבונים ושומנים בלא שיכילו כולסטרול שבדרך כלל נלווה למרכיבים תזונתיים אלו במזונות אחרים כמו בשרים. מסתבר שכל המרכיבים הללו, שנמצאו כתורמים כל אחד בנפרד לבריאות הלב וכלי הדם, פועלים בסינרגיה ומשפרים את בריאות הלב וכלי הדם. המחקרים מראים שאנשים אשר צורכים באופן קבוע על בסיס יומי אגוזים שונים מפחיתים את לחץ הדם שלהם, מפחיתים רמות כולסטרול, מפחיתים רמת חימצון כולסטרול, מקטינים את הסיכון ללקות במחלת לב איסכמית או בהתקפי לב ומאריכים את חייהם. אגוזי מלך ושקדים הם היעילים ביותר מבין משפחת האגוזים בהשגת תועלות בריאותיות אלו. המחקרים הראו שאנשים אשר צורכים אגוזים על בסיס יומי הקטינו את הסיכוי שלהם ללקות במחלת לב ב – 51%! במחקרים שנערכו ספציפית על השפעת צריכת אגוזי מלך בתפריט נמצא שאכילת 40 – 50 גר' אגוזי מלך ביום הפחיתה את רמת הכולסטרול הכללי בשיעור ממוצע של 12.4% יחד עם הפחתה בשיעור ממוצע של 16.3% ברמת הכולסטרול מסוג LDL. בחלק מהמחקרים נצפתה עליה מסויימת ברמת כולסטרול טוב מסוג HDL. במחקרים לא נתגלתה השפעה על לחץ הדם של הנבדקים. למרבה הפלא, צרכני האגוזים אינם עולים במשקלם למרות שאגוזים הם מקור של שומנים במזון ומרבית הקלוריות שהם תורמים מגיעות מהשומנים שהם מכילים. כך שהמיתוס על פיו אגוזים הם מזון משמין הופרך לחלוטין בכל המחקרים.

שמן זית
שמן הזית משפר את תפקודי מערכת העיכול, מעורר הפרשת מיצי מרה ותנועתיות מעי. כמו כן הוא משפר את תפקודי הכבד. לכן, צריכה יומית של 2-3 כפות שמן זית משפרת את ניקוי הגוף ואת מנגנוני הפרשת הכולסטרול מהגוף החוצה.

שום – GARLIC
השום מכיל מרכיב שנקרא אליצין.
האליצין הוא חומר אורגני עשיר בגופרית והוא מקנה לשום את ניחוחו וטעמו. הוא אינו קיים בשום במצבו הטבעי אלא נוצר בתהליך כימי כתוצאה מכתישת ראשי השום. כלומר, כשאנו לועסים את ראשי השום וכותשים אותם בין שיננו, רק אז נוצר האליצין שנותן טעם חריף וריח שום בפה. האליצין נחקר רבות ונמצא שהוא משפר משמעותית את משטר השומנים בדם. הוא מוריד את רמת הכולסטרול הכללי בשיעור של 10-12%, מוריד את רמת הטריגליצרידים והכולסטרול מסוג LDL בשיעור של 15% ומעלה את רמת כולסטרול טוב מסוג HDL בשיעור של 10%. בנוסף לכך, האליצין הוא נוגד חימצון מעולה ומפחית את חימצון הכולסטרול בשיעור של 34%. לשום יש גם תכונות מועילות נוספות אשר תורמות לבריאות כלי הדם. הוא מוריד לחץ דם גבוה, מפחית רמות פיברינוגן (גורם קרישה), מפחית הצמדות טסיות (קרישיות של הדם), מדלל מתון של הדם (תחליף לאספירין), מפחית נזקים לדופן העורקים עקב הפחתת פעילות הראדיקלים החופשיים ומחזק גמישות כלי הדם.
כיום קיימים תוספי שום כתוש שמכילים אליצין בכמויות טיפוליות.

תמצית או מיץ רימונים
המרכיבים המלאים של פרי הרימון: הקליפה, הגרגרים והמיץ שלהם, הזרעים והשמן שמופק מהם מכילים מיגוון רחב של חומרים נוגדי חימצון חזקים כל אחד בפני עצמו ופועלים בסינרגיה כקבוצה. בין היתר ניתן לציין את החומצה הפוניקוטנית, החומצה האלגית, אנטוציאנינים ופלבנואידים. לכן, חשוב לצרוך תוספים שמכילים תמצית מלאה של כל פרי הרימון ולא רק מיץ.

היתרון החשוב ביותר של תמצית פרי הרימון היא היותה נוגד חימצון חזק ובעל טווח פעולה רחב מאד. התמצית מונעת חימצון כולסטרול בדם ובכבד ובכך מעכבת התפתחות טרשת עורקים, מפחיתה הצטברות פלאק טרשתי ומקטינה פלאק קיים. שמן הזרעים נמצא כמעלה רמת HDL.

בנוסף לתכונות מרשימות אלו, תמצית הרימונים גם מדכאת אנזימים אשר משתתפים בתהליכי שחיקת סחוסי מפרקים, נוגדת דלקות שונות כולל חניכיים, עוצרת שלשולים ונלחמת בתאים סרטניים במנגנונים של עיכוב השגשוג שלהם והשראת אפופטוזיס – השמדה עצמית של תאים לקויים.

אין עדויות חד משמעיות לגבי יכולתו של פרי הרימון להפחית את רמת ה – LDL בדם, לכן אינני מציין תכונה זו כמשמעותית לגביו.

מיץ חמוציות
מיץ פרי החמוציות מכיל נוגדי חימצון רבים. מחקר שנערך במשך 12 שבועות על קבוצת גברים בשנות החמישים לחייהם שצרכו בתקופה זו מיץ חמוציות, הראה ירידה משמעותית ברמת חימצון הכולסטרול מסוג LDL. פרופיל שתיית מיץ החמוציות של הנבדקים כלל שתיית חצי כוס ליום בארבעת השבועות הראשונים, שתיית כוס ליום (250 מ"ל) במשך ארבעה שבועות נוספים ושתיית שתי כוסות ליום בארבעת השבועות האחרונים של הניסוי. בסיום כל פרק נבדקה רמת הכולסטרול המחומצן בדמם. כאמור. התוצאה הסופית היא הפחתה משמעותית ברמת חימצון הכולסטרול אך לא ברור מהו המינון האופטימלי.

יינות
מחקרים בנושא הקשר בין שתיית אלכוהול להתפתחות מחלות לב וכלי דם הניבו ממצאים מפתיעים לכאורה. שלא במפתיע, המחקרים הצביעו על קשר ברור בין שתייה מרובה, מעל שלש כוסות של משקה אלכוהולי ביום, לבין עליה משמעותית במחלות לב וכלי דם, החלשת שריר הלב, עליה בלחץ הדם, כבד שומני, עליה ברמת ההומוציסטאין בדם וגם תמותה. המחקרים גם הראו שאנשים אשר אינם שותים משקאות אלכוהולים כלל או ששותים אותם מידי פעם בצורה בלתי רציפה אינם מפחיתים את הסיכון שלהם להמנע ממחלות לב וכלי דם. הנתון המפתיע ביותר הוא שצרכני אלכוהול מתונים, דהיינו, כאלו ששותים בין כוס אחת לשתי כוסות יין ביום, מפחיתים בשיעור של 50% עד 30% את הסיכון ללקות במחלת לב או טרשת עורקים. וזה נתון מאד משמעותי!!

הסיבה העיקרית לשיפור זה טמונה ביכולתו של האלכוהול בכמויות מתונות להעלות את רמת ה – HDL בדם. מנגנון הפעולה אינו ברור אך התוצאות וודאיות. סיבות נלוות הן ויסות רמות הסוכר בדם והפחתת רמות האינסולין שמינוני אלכוהול מתונים משיגים. בנוסף לפעילויות אלו, היינות מכל סוג שהוא מכילים גם נוגדי חימצון אשר מפחיתים את חימצון הכולסטרול וגם מנגנון זה מסייע במניעת טרשת עורקים ומחלות לב.

על מנת ליצור את ההשפעות הללו, נדרשת שתיה של כוס יין אחת עד שתיים ביום באופן רציף אחרת ההשפעה אינה מתקיימת לאורך זמן.

תה ירוק
ספרות ענפה מאשרת את תכונותיו החיוביות של התה הירוק (לא שחור!). צמח זה, ממנו מכינים חליטות, מוריד את רמת הכולסטרול הכללי בדם תוך הורדת רמת הכולסטרול הרע LDL, הורדת רמת הטריגליצרידים והעלאת רמת הכולסטרול הטוב HDL. התה הירוק גם מכיל נוגדי חימצון אשר מפחיתים את חימצון הכולסטרול בדם.

בנוסף להשפעתו החיובית ורחבת הטווח על הכולסטרול, יש לתה הירוק הרבה תכונות נוספות שהופכות אותו למשקה חיוני במניעת התפתחות מחלות לב וכלי דם וטיפול במחלות קיימות. התה הירוק מכיל חומצה סאליצילית אשר פועלת כמו אספירין ומפחיתה את לחץ הדם. הוא גם מפחית את קרישיות הדם ומונע היווצרות קרישי דם והיצרות עורקים כתוצאה מכך. בנוסף, נמצא שתה ירוק מפחית רמות סוכר בדם, מונע עליה חדה באינסולין לאחר אכילת פחמימות, נוגד דלקות בכלי הדם ומשפר את גמישות כלי הדם.

מאמרים נוספים:
כולסטרול תזונה שומנים בדם וכל מה שקשור
כולסטרול - תפקידים מהותיים והכרחיים בגופינו. דרך יצורו
כולסטרול טוב ורע ושומנים בדם
הובלת כולסטרול ושומנים מהמזון 
הובלת כולסטרול ושומנים מייצור עצמי 
רמת כולסטרול בגוף - מנגנוני וויסות ובקרה בגופינו
ערכי כולסטרול ושומנים בדם. הרמות התקינות
טרשת עורקים - הגורם מס 1 למקרי מוות
גורמים למחלות לב וכלי דם 
סמנים למחלות לב וכלי דם 
גורמים לעודף כולסטרול ושומנים בדם
כולסטרול רע (LDL) - הכולסטרול המסוכן 
כולסטרול גבוה ומחומצן - טיפול טבעי
כולסטרול טוב ותזונה נבונה 
הורדת כולסטרול והפחתת חימצון כולסטרול ע"י תוספי מזון
הפחתת הספיגה של כולסטרול ממערכת העיכול לגוף 
הפחתת הייצור העצמי של כולסטרול בכבד ובתאי הגוף
שיפור ניצול פחמימות ושומנים ליצירת אנרגיה בתאי הגוף 
פינוי הכולסטרול מתאי הגוף ומניעת החימצון שלו 
ויטמינים ומינרלים להפחתת כולסטרול ולמניעת חימצון כולסטרול
מינרלים להפחתת כולסטרול ולמניעת חימצון כולסטרול
צמחי מרפא להפחתת כולסטרול והפחתת חימצון כולסטרול

Return

logo

בניית אתרים באינטרנט - בניית אתרים - קידום אתרים - טיפול בדיכאון